Nyní již znáte spoustu značek jazyka HTML a pomocí rámů dokážete vytvořit jednoduché graficky nenáročné stránky. Dnes si ukážeme tzv. meta značky. Nebudete je většinou moc potřebovat, ale je dobré o nich vědět.
Meta značka je nepárová a zapisuje se do hlavičky stránky (značka <head> v šabloně stránky - viz. 1. díl). Tato značka nastavuje vlastnosti stránce, případně jak má prohlížeč stránku zobrazit.
U každé stránky je vhodné definovat kódování, ve kterém byla vytvořena. Kódování je sada znaků. Anglická sada znaků neobsahuje české znaky s diakritikou, proto je nutné použít jinou sadu znaků, která české znaky obsahuje. Nejlepším řešením je znaková sada UTF-8, která obsahuje přes 200 tisíc znaků, takže by případný překlad stránky do cizích jazyků neměl být žádný problém. Nevýhodou této sady je, že znaky, které neobsahuje anglická abeceda, mají dva bity místo jednoho, proto bude mít stránka větší velikost.
Když kódování nedefinujete, prohlížeč si ho ve většině případů zvolí sám a se zobrazením českých znaků není problém. Ale i přesto byste měli kódování definovat vy, protože některé prohlížeče nebo vyhledávače s ním mohou mít problém.
Meta značku kódování jsme si uvedli již v prvním díle, byla to tato:
Touto značkou nastavíte stránce kódování windows-1250. Jestli chcete mít stránku v UTF-8, změňte tuto část.
Pozor! Když stránce nastavíte nějaké kódování, tak v něm musí být opravdu uložena. V PSPadu můžete kódování změnit, když kliknete na Formát a pod třetím oddělovačem vyberete kódování.
Další meta značka definuje autora stránky:
Tato značka je asi opravdu k ničemu, ale já ji dávám do každé stránky.
Pro definování jazyka, ve kterém je stránka napsána, můžete použít tuto meta značku:
Klíčová slova slouží pro vyhledávače, aby věděli, o čem stránka je. Bohužel dnes je většina vyhledávačů ignoruje. Klíčová slova se definují takto:
Popisek také slouží pro vyhledávače. Některé je zobrazují ve výsledcích. Např. Google ho zobrazí, pokud se v něm nachází hledané slovo. Popisek definujete následovně:
Také můžete vyhledávačům zakázat indexování vaší stránky - nebude se zobrazovat ve výsledcích hledání. Meta značka vypadá takto:
index / noindex - Indexování stránky
follow / nofollow - Sledování odkazů - pokud bude povoleno, vyhledávač bude sledovat odkazy a daným stránkám se zvýší šance na lepší pozici ve výsledcích hledání.
A na závěr to nejlepší - přesměrování. Tato meta značka slouží k přesměrování návštěvníka na jinou stránku - po uplynutí určitého času se mu otevře jiná stránka. Meta značka vypadá takto:
Tato značka návštěvníka přesměruje po 7 sekundách na úvodní stránku Blogerů.
Ja zase 1 alebo 2 (v prípade presmerovania).