Měsíc opět utekl jak voda a je tu další Víčkův měsíc, tentokrát již pošestnácté. Začíná být hnusně, ráno zima, odpoledne protivné sluníčko. Ven mě už nic neláká, protože nepiji ani nekouřím, neboť v tom nevidím žádnou přidanou hodnotu, akorát tu ubranou ve své peněžence a na zdraví. Kalení s ostatními mi nic neříká, radši si zalezu k počítači a programuji, protože to dle mého názoru má větší smysl. Mnoho lidí říká, že prosedím celý den u počítače, ale není to lepší, než místo toho jít pít, kouřit a brát drogy? Programování je moje záliba a rád bych, aby to bylo i moje povolání, protože programovat umím dobře, na všechno ostatní jsem levej. Tak se nedivte, že programátor prosedí celý den u počítače, je to stejné, jako když řidič celý den prosedí u volantu, pekař celý den peče rohlíky a údržbář stále něco opravuje. Prostě počítač patří k programování a bez něj se provozovat nedá.
To jsem trochu odskočil jinam, než jsem chtěl, nyní už k tématu. Říjen byl zajímavý měsíc, v polovině jsem byl na třídenním školním výletě, respektive exkurzi, jak se tomu má říkat. Ke konci měsíce byly podzimní prázdniny a nakonec jsem dostal angínu. Na exkurzi jsem těžko mohl programovat, to jsem byl rád, že jsem večer na chvíli chytil internet na mobilu od nějakých sousedů. O prázdninách a o nemoci jsem sice mohl programovat a také jsem programoval, ale spousta programování nebylo na Elfánii, ale bylo to jiné, placené.
I přesto jsem něco naprogramoval, sice to nebylo tolik, kolik jsem původně chtěl, ale aspoň něco ano.
Jestliže jste pravidelnými čtenáři mých článků, tak zajisté víte, že se již třetí měsíc zabývám aktivním vývojem nové verze Elfánie. Dnes opět shrnu nejdůležitější novinky za poslední měsíc vývoje.
Celou první polovinu října jsem strávil vylepšováním oken. Nejdříve jsem se podíval na minimalizaci oken. Minimalizace funguje obdobně jako ve Windows - v dolní části hry je lišta, do které se okna minimalizují. Na rozdíl od Windows okna nemají ikonky, takže se místo ní zobrazuje název okna. Navíc tu je tlačítko pro rychlé zavření. Pokud se již okna do lišty nevejdou, tak se skryjí do nabídky, která je vyvolána kliknutím na šipku na konci lišty. Lišta s minimalizovanými okny vypadá takto:
Všechny JavaScriptové alerty jsem postupně nahradil modálními okny, to je okno, za nímž je vše zašedlé a lze manipulovat pouze s tímto oknem. Tyto okna se více hodí do hry a hlavně mají stejný design jako ostatní herní okna. Teď, když de facto neexistuje grafická vrstva, tak je to docela jedno, ale lepší to udělat dřív, než později. Na obrázku vidíte příklad modálního okna oznamující chybu spojení se serverem:
Celou druhou půlku měsíce jsem se zabýval zprávami. Na rozdíl od staré Elfánie budou rozdělené na zprávy mezi hráči, což budou Zprávy. Pak tam budou Oznámení, což budou zprávy od herních postav jako je cvičitel, lovec nebo elf Noldor. Zatím jsem programoval pouze zprávy, oznámení jsem programovat nemohl, protože nemají od koho chodit (posílat oznámení o úspěšném docestování je nesmysl).
Ikonka zpráv je první ikonkou dolního středního menu. V ní se zobrazuje počet nepřečtených zpráv. Po rozkliknutí se zobrazí okno se zprávami, které jsou stránkované po deseti. V přehledu zpráv se zobrazuje pouze jméno předmět a datum odeslání. Můžete zde provádět hromadné akce, které jsou označit jako přečtené/nepřečtené a smazání zprávy. Po kliknutí na předmět zprávy se zobrazí vlákno zprávy, kde je zpráva, na kterou se kliklo, zvýrazněna modrým ohraničením.
Napsat zprávu lze buď kliknutím na Napsat zprávu v přehledu zpráv, nebo kliknutím na Odpovědět ve vláknu zprávy, přičemž se předvyplní jméno a předmět. Ve zprávě se mohou používat smajlíky a BBCode značky. Použít lze pouze značky [b], [i], [u] a [s], což podle mě bohatě stačí, nemusí to být omalovánky.
Na screenu si můžete prohlédnout všechna okna zpráv:
Můžete si všimnout, že jsem trošku změnil rozvržení hry. To jsem udělal včera večer, když jsem začal pracovat na další fázi vývoje, ale o tom až příště - ve Víčkovu listopadu.
V říjnu jsem se rozhodl, že nebudu podporovat ani Internet Explorer 7. To, že neumí automatickou šířku objektu, v němž je plovoucí objekt, se dalo těžce překousnout, ale to, že neumí overflow: auto u objektu s automatickou velikostí, to byla poslední kapka. Proč dělat kompromisy pro laické uživatele, které si nedokáží stáhnout pořádný prohlížeč místo toho šmejda od Microsoftu?
Také jsem zkoušel implementovat podporu dotyků. Když jsem zjistil, jak se dotyky převádí na události myši ... ten co to vymyslel nemohl být při smyslech ... Přeci podle selského rozumu by mělo být dotknutí onmousedown, tažení onmousemove a oddálení prstu onmouseup. Místo toho se všechny události volají při dotyku a pak už nic. Takže aplikace napsaná pro myš je na dotykovém displeji nefunkční. Pro dotyky existují ontouchdown, ontouchmove a ontouchup které se chovají přesně tak, jak jsem to popsal s myší. Opravdu nechápu, proč to nejsou ekvivalenty pro myš, ale převádí se to takhle k ničemu. To je jako naschvál, aby měl vývojář víc starostí ...
Zkoušel jsem na dotyky převést pohybování s mapou, ale nezadařilo se. Na mobilu se to zkouší fakt blbě. Zatím jsem podporu dotyků odložil, ale rád bych, aby Elfánie fungovala i na dotykových zařízeních, které se určitě dost rozšíří díky novému Windows 8.
Testování bych chtěl zahájit po dokončení výcviku, což snad bude do konce tohoto roku. Jak jsem už psal, chci začít testovat s lidmi, které sám pozvu.
Začátkem testování také započne číslování verzí. Verze na světě s živým vývojem bude označena jako 2.0a a na testovacím světě to budu číslovat jako 2.0a1, a2, a3 atd. Až začne veřejné testování, tak se písmenko a jako alfa vymění za písmenko b jako beta a začne se zase od jedničky. Po oficiálním spuštění se budou verze číslovat tak, jak to znáte ze staré Elfánie.
Dne 1. listopadu jsem definitivně zrušil blog Elfánie. Články jsem přesunul sem na Blogery a pro novinky jsem na Elfánii vytvořil speciální RSS kanál. Tuto změnu jsem na Elfánii označil jako verzi 1.4.1.
Myslím, že dnešní článek byl po informační stránce velmi vyčerpávající. Nečekal jsem, že bude takto dlouhý. Za týden se můžete těšit na další tipy na Android hry a za dva týdny na třetí díl mého seriálu Já a počítač.
V Elfánii se modální okno od klasického liší pouze tím, že za ním je zašedlé pozadí, což je div s position: fixed (jestli chceš, aby to fungovalo i v IE6-, tak musíš použít absolutní pozici a dopočítávat left a top), se 100% šířkou a výškou, černým pozadím a s určitou průhledností (opacity).
Jestli chceš, tak mi napiš na Skype a můžeme to probrat.
Jakým způsobem tvoříš modální okna? Je to pro mě docela zapeklité. Byl by to krásný článek.
No myslím, že se ani o žádné grafice mluvit nedá. Souhlasím s Morfeem, vypadá to fakt strašně. Grafika samozřejmě bude lepší, už mám něco domluvené.
Tahle grafika k Elfánii prostě patří a určitě není "strašná". Možná, že je jednoduchá, ale v jednoduchosti je někdy síla a u Elfánie to platí dvojnásob.
Cituji z prvního článku o Elfánii v2.0:
Říkal jsem to i u první verze a říkám to i teď, na grafiku se nedívejte, ta je zatím pouze provizorní a ve výsledku bude vypadat jinak.
Nova Elfanie zatim vypada supr az na tu strasnou grafiku. Myslim si, ze ta hra ma velky potencial, nicmene sezen si poradneho grafika, pak si myslim, ze to bude super hra.