8. března 2014 19:43

SuperMartasův únor 2014

Jaký byl únor 2014 pro vás?
1/17%Dobrý
6Hlasovalo

Ani jsem nestačil dopsat minulý článek o shrnutí měsíce ledna a už je tu konec nejkratšího měsíce v roce, měsíce února. Proto bych vás rád přivítal u dalšího článku a bez dlouhého úvodu se pojďme podívat, co se za ten měsíc u mě stalo.

Únor byl pro mě docela dobrým měsícem. Připadá mi totiž, že jsem si z něj odnesl mnoho nových informací. A s těmi informacemi souvisí i notná dávka úvah. Čím více informací totiž mám, tím více mě to nutí zamýšlet se. Asi prvním námětem na zamyšlení pro mě bylo, když jsem se začal učit jazyk C++.

C++

Jednoho dne, když jsem byl zrovna hluboce zamyšlen nad jednou z nejnovějších novinek do RSS čtečky, mi napsal Víčko osudovou zprávu: "zkouším C++". Rázem mi to v hlavě blesklo a začal jsem uvažovat nad tím, že bych udělal čtečku v C++. Myšlenky o čtečce v C++ už jsem měl dávno před tím, ale teď jsem si řekl, že je asi ten pravý čas se C++ naučit. Druhého dne jsem se pokusil vytvořit první konzolovou aplikaci. Dopadlo to neúspěchem, protože jsem se před tím vůbec nikam nepodíval a netušil jsem, co všechno je pro to vyžadováno. Navíc mi Visual Studio strašným způsobem zlobilo, sekalo se, vytěžovalo strašně procesor a program nešel ani zkompilovat. Nejspíše to bylo tím, že jsem odinstaloval nějaké pro mě nepotřebné věci, které si Visual Studio samo nainstalovalo a bez kterých mi C# fungovalo. C++ je asi vyžadovalo, a proto pomohla až reinstalace. Navíc jsem si řekl, že asi nemá cenu se o něco pokoušet, dokud si o tom něco nepřečtu. V tu dobu mě už přestávaly bavit hry, které jsem hrál o přestávkách na mobilu, a tak jsem se místo her začetl do seriálu o C++.

Ačkoliv je C++ mnohem méně pohodlné oproti C#, začalo se mi líbit a to hlavně kvůli jeho správě paměti. Žádné mazání, kdy se mu zachce, ale má to svá pevná pravidla, navíc lze toto mazání plně kontrolovat. Všechny datové typy jsou hodnotového typu a pomocí ukazatelů a referencí lze ke všemu přistupovat, jako by to byl typ referenční. V C# mají všechny typy striktně dané, jestli jsou hodnotové nebo referenční a nikdo s tím nic moc nenadělá. A to se mi na C++ líbí, ta svoboda.

Ale abych nezůstal jen u těch kladů, jsou tu zde i věci, které se mi na C++ nelíbí. Jednou z nich je, že se ke každé funkci či metodě (C++ podporuje i neobjektové programování) musí napsat její prototyp. Ve funkci by se ani psát nemusel, jenže pak by funkce šla použít až od místa, kde byla poprvé deklarována. A to je značně nepohodlné.

Další nevýhodou by se mohla zdát absence některých funkcí, ku příkladu parser pro XML. Ale na druhou stranu existuje opravdu velká spousta (open-source) knihoven, které by se daly bez problému použít. Přemýšlím, že v případě těch menších knihoven si naprogramuji vlastní řešení. Přece jen mě programování baví a kdybych jen všechno stáhnul ... to by bylo o ničem.

Jako další nevýhodu bych mohl uvést, že spousta věcí není naprogramována za pomoci OOP, ale pouze jako funkce. Ty ještě mají takové krkolomné názvy či zkratky, že je těžké zjistit, co vlastně ta funkce dělá. Navíc jaksi úplně chybí integrovaná dokumentace. To C# je pravý opak. Tam jakoby respektovali pravidlo, že je to sice dlouhé, ale srozumitelné a jednotné. Že je to dlouhé vůbec není na škodu díky tomu skvělému pomocníčkovi jménem Intellisense.

Projekt Ball

Jak už jsem psal, přestaly mě bavit hry na mobilu. Seriály o C++ jsem taky dočetl a chtěl jsem si něčím zkrátit přestávky a těch 40 minut před první hodinou, které každý den musím čekat, protože mi nepasují autobusy ani vlaky (už aby byl duben!). A tak jsem si vymyslel šílenost, díky které si asi budete myslet, že jsem se zbláznil. Programování na mobilu pomocí softwarové klávesnice. A co jsem se to vlastně rozhodl naprogramovat? Nedávno, vlastně už před pěkně dlouho dobou, jsme se učili ve fyzice o vrzích. Tak jsem si říkal, že si nasimuluji takový vrh míčem. Zatím se mi podařil naprogramovat jakýsi povrch zemský a pustil jsem se do přesouvání míče.

Projekt Ball

Závěr

Únor byl strašně rychlý a krátký měsíc. Za tu dobu se toho ale událo tolik, a přesto se neudálo nic moc. A taky se nám přiblížil konec tohoto článku. Proto bych vám popřál pěkný zbytek dne a uvidíme se u příštího shrnutí SuperMartasova měsíce!

Hodnocení

Celkové hodnocení
2 hlasy
Vaše hodnocení
Vyberte počet hvězdiček

Komentáře

Jméno:
Předmět:
Komentář:
  :):-|:P:D;):(8)[evil][arrow][idea][?][!]
Kontrola:
Žádné komentáře.
© 2011 - 2024 SuperMartas a Tomáš Hypeš