2. června 2013 16:46

SuperMartasův květen 2013

Jaký byl květen 2013 pro vás?
4/57%Dobrý
1/14%Hrozný
7Hlasovalo

Ani jsem se nestačil rozkoukat a už je další měsíc za námi. Má tvorba na tom, jak by se mohlo zdát, není příliš dobře. Jenže zdání klame a práce mi stále přibývá. Ovšem tuto práci asi neuvidíte. Proč to slovíčko asi? Protože ještě zvažuji, že bych někdy v budoucnu (nejdříve o prázdninách) mohl tento projekt zveřejnit. Zatím ho však dělám pro školu, resp. pro naši třídu, jelikož je to projekt na akademii, kterou každoročně pořádají deváté ročníky. Kdyby to byla jen nějaká malá akce, určitě bych si na tom nedal tolik záležet jako nyní (i když kdo ví, jsem totiž "puntičkář"). Přeci jen jsem na základce strávil dlouhých devět let a za tu dobu mi spolužáci a spolužačky, nebo vlastně kamarádi, přirostli k srdci. Tak proč pro ně neudělat něco jedinečného, co se na předchozích akademiích neopakovalo?

Projekt Slideshow

Nad tímto projektem jsem začal přemýšlet hned ten den, co jsem byl pověřen, abych udělal prezentaci všech žáků. Původně jsem si představoval, že by fotky v prezentaci létaly v jakési pomyslné kouli (podobně jako tomu je u štítků redakčního systému Wordpress). Jenže postupně jsem zjišťoval, že to zas tak jednoduché není, byla by to pěkná "piplačka" a možná bych to zatím nedokázal ani naprogramovat. Tak jsem od tohoto nápadu upustil a řekl jsem si, že by fotky mohli prostě jen létat náhodně v prostoru. To jsem také zrealizoval. Ovšem to přineslo další problém - výpočetní výkon. Tuto prezentaci jsem udělal za pomocí HTML5, CSS3 a JavaScriptu + jQuery. Animací jsem využil těch z CSS3, což přineslo také spoustu problémů. Tyto animace žerou strašným způsobem výkon. Při 22 fotkách to ještě běželo v pohodě, ale jakmile jsem přidal i druhou třídu (což celkově dělá 44 fotek), započaly potíže. Začalo se to opravdu škaredě sekat i na mém PC, které bych řekl, že je docela výkonné, rozhodně výkonnější než školní notebooky, na kterých by se prezentace spouštěla. Další problém CSS3 animací byl ten, že se nedají dost dobře ovládat. Nenašel jsem například způsob, jak jednoduše animaci zastavit na přesně daném místě. Ano, jde to, ale složitě, rozhodně ne tak, jak bych si představoval. Chtělo to tedy nový plán, něco výkonnějšího, přizpůsobivějšího. Proto jsem se rozhodl přepsat aplikaci do C#.

Už v zárodcích této aplikace jsem si říkal, že kdyby nastaly právě ty výkonnostní problémy, přepíšu aplikaci do C#. Jedním z důvodů bylo to, že C# podporuje multitasking, takže by tento jazyk dokázal zajistit přinejmenším dvojnásobný výkon aplikace (v drtivé většině případů už dnešní počítače obsahují alespoň dvoujádrový procesor). Proto jsem začal přepisovat tuto aplikaci do C#. Z počátku se mi zdálo, že jsou tu zase ty problémy s výkonem. Vypadalo to, jako když se fotky sekají, přitom byla obnovovací frekvence nastavena na 62.5 FPS (1000/16). Po konzultaci s Víčkem jsme však dospěli k třem věcem. První věcí je to, že pixely na monitoru jsou tak velké, že to vypadá, jakoby se to sekalo, ačkoliv je pohyb při bližším zkoumání naprosto plynulý. Druhá věc je ta, že i kdyby aplikace běžela na 20 FPS, na projektoru to stejně poznat nepůjde. A tou poslední věcí je to, že aplikaci utáhl i Víčkův notebook, takže se nemusím bát, že by byla aplikace jakkoliv náročná.

Původně si aplikace brala zhruba 6 - 8% procesoru. Animaci jsem ale natolik zjednodušil (při zachování funkčnosti), že nyní aplikace zabírá na mém PC v průměru pouze 0 - 0.3% procesoru bez použití multitaskingu. Teď už záleží na tom, jak se s tím popere grafická karta...

Fotky

Originalitu jsem chtěl prezentaci zajistit ještě dalším způsobem - fotkami. Nechtěl jsem ty klasické fotky, které mají v pozadí nějakou barvu, ale rovnou fotky s pozadím průhledným. Zelené plátno doma mám, v tom by nebyl problém, také focení bylo rychlé a bezproblémové, narazil jsem však u zpracování fotek. Právě to průhledné pozadí dělalo na fotce vcelku velký bordel. Naivně jsem si myslel, jak jednoduché to bude, prostě smažu pozadí, vyretušuji tvář a hotovo. Jenže to pozadí dělá takový bordel, že ho kousky zůstávají především ve vlasech. Proto musím každé fotce umazávat kousíček vlasů, aby byla zelená vidět co možná nejméně (na černé se to dost projeví). I když mi ostatní říkají, že to na projektoru nepůjde vidět, já musím mít všechno perfektní a nesmí to být vidět ani na monitoru (alespoň tak, jak to jde). Tím my fotky zabíraly spoustu času a doposud je ještě nemám hotové, protože mě to už nebaví, takže to dělám čím dál tím pomaleji.

Plán do budoucna

Jednou večer jsem tak přemýšlel nad webovou rss čtečkou. V tom přemýšlení mě napadla myšlenka, že by byla registrace nejen ve webové čtečce, ale i na webu SuperMartas.cz. Byl jsem z toho tak nadšený, že jsem přemýšlel, co všechno budou mít registrovaní uživatelé za výhody, jak spojím účet na webu s účtem webové rss čtečky, atd. Ještě další den jsem z toho byl natěšený (dokonce jsem plánoval i odložení RSS čtečky v1.2), ale jakmile jsem to všechno sepsal, přešla mě chuť. Nejenže je to zbytečné, většinu výhod, co jsem měl v hlavě, by šla udělat i bez administrace, ale je to i ztráta času, ve kterém bych mohl vyvíjet můj dosud nejrozsáhlejší projekt - RSS čtečku. Proto jsem od toho upustil. Možná, až někdy nebudu mít co dělat...

RSS čtečka

Další vývoj RSS čtečky započne asi zhruba za měsíc, na začátku velkých prázdnin. Chtěl jsem s ní začít ještě v květnu, ale nyní mám plnou hlavu akademie a opravdu bych to nezvládal.

Také jsem se rozhodl, že vývoj rozdělím na 2 části - verzi 1.2 a verzi buď 1.3, nebo rovnou 2.0 (podle toho, jak se ještě rozhodnu, jakým způsobem bude čtečka fungovat). Do verze 1.2 přidám jenom nějaké vychytávky, například řazení kanálů do skupin, nastavení klávesových zkratek apod. Ve verzi 1.3, resp. 2.0, však můžete očekávat dlouho slibovanou webovou čtečku. Tu začnu vyvíjet jako první. Ještě nevím, jestli po jejím dokončení zpřístupním aplikaci, nebo rovnou aplikaci propojím i s čtečkou pro desktop a teprve poté ji zpřístupním.

Dalším rozdílem ve vývoji bude to, že budu nepravidelně vydávat tzv. snapshoty nebo alfa verze, chcete-li. Bude se jednat o testovací verze, které budou uvolňovány po dokončení určitých funkcí, které bude potřeba otestovat. Tímto odstraním z aplikace ještě více chyb, na které bychom ani já ani Víčko nepřišli.

RSS čtečku hodlám i nadále vyvíjet, doposud mám sepsáno spoustu novinek, které bych do aplikace rád přidal. A jednou se možná dočkáte i mobilní aplikace, ovšem nechci nic slibovat, zatím jsem pro mobil totiž vůbec nic nevyvíjel, ale nemůže to být určitě nic složitého po všech těch zkušenostech.

Závěr

Ještě teď vím o tolika věcech, o kterých jsem se zapomněl zmínit, příkladem může být, jak moc se těším na prázdniny nebo že na akademii dělám ještě střihače zvuku. Jenže to bych článek nikdy nevydal a byl by opravdu, ale opravdu dlouhý...

Hodnocení

Celkové hodnocení
6 hlasů
Vaše hodnocení
Vyberte počet hvězdiček

Komentáře

Jméno:
Předmět:
Komentář:
  :):-|:P:D;):(8)[evil][arrow][idea][?][!]
Kontrola:
Žádné komentáře.
© 2011 - 2019 SuperMartas a Tomáš Hypeš