7. června 2015 16:47

Víčkův letní semestr 2015

Člověk se ani nestačí vzpamatovat a další semestr je pryč. Tak dlouho jsem chtěl napsat o škole, až utekla... Minulý týden v pátek jsem ráno napsal písemku, potom odhlásil kolej a hurá domů na prázdniny :-). Do Brna se hodlám vrátit až 20. září v předvečer dalšího semestru. Konečně mám dostatek času na programování :-). Konečně... ten maraton školních projektů byl strašnej...

Ale k Bohoušovi jsem se ještě nedostal. Za prvé mám nyní nové placené programování, do kterého jsem se momentálně zažral (ale to nadšení dřív, nebo později opadne... :-D). A za druhé jsem si konečně koupil GTA V. Dlouho jsem to odkládal, abych měl klid na školní projekty a písemky.

Dnešní článek bude čistě jen o škole, o tom zbytku, co se za poslední půlrok udál, napíšu v příštím článku. A až pohnu s Bohoušem (nejspíš, až dohraju GTA), tak budou články o něm.

Opět napíšu o každém předmětu zvlášť a na konec možná pár slov na shrnutí.

Prvky počítačů

Prvky počítačů... když jsem poprvé slyšel tento název, představil jsem si pod tím hardware počítačů... Ale jak jsem zjistil na první přednášce, je to pouze pokračování předmětu Teorie obvodů. Dokonce stejný učitel a navazovalo se přesně tam, kde Teorie skončila... Učili jsme se o operačních zesilovačích, tranzistorech, A/D a D/A převodnících, elementárních digitálních obvodech jako sčítačka a násobička a končilo to řadičem. Ano, všechno toto je v počítačích, ale i ve veškeré ostatní elektronice... Tak proč se předmět jmenoval Prvky POČÍTAČŮ??? To by se tak mohla jmenovat rovnou třeba i Chemie, protože počítač je z atomů... (Naštěstí Chemii nemáme a ani mít nebudeme :-).)

Oproti Teorii obvodů tam bylo mnohem méně počítání, takže pro mě menší šance na blbý chyby. Navíc na cvičení se dávali body de facto zadarmo (dostal jsem všech 30). Písemky se mi nějak zázračně vydařili a dostal jsem celkem 91 bodů, tedy A! Mé první a zatím jediné. Musím říct, že oproti Teorii jsem se na tento předmět moc poctivě neučil (prostě se mi nechtělo), ale dostal jsem o tři stupně lepší známku... Prostě Murphy...

PS: Písemku jsem psal v předtermínu, tedy ještě před koncem semestru, takže nebylo moc času na učení a chuť už vůbec...

Skriptovací jazyky

Tento předmět byl především o jazyce Python. Celej semestr šel tak nějak mimo mě. Na půlsemestrálce jsem si cucal syntaxi z prstu, protože jsem si pamatoval jen pár věcí z přednášek (většinou jsem na přednáškách zuřivě programoval vlastní věci). Pořádně jsem se na něj podíval až těsně před koncem semestru, abych v něm mohl naprogramovat semestrální projekt. A v tu chvíli mě zaujal. Oproti JavaScriptu nebo PHP má podstatně čistší návrh nezatížený žádnými paskvily, které by tam přežívali pouze z historických důvodů (těch, co tam byly, se zbavil verzí 3, která není zpětně kompatibilní) a má dost vychytávek jako generátory, záporné indexy, řetězení operátorů (např. se může psát 2 < x < 5 místo x > 2 and x < 5), přetěžování operátorů atd.

Kromě Pythonu bylo po jedné přednášce o regulárních výrazech, shellovských programech a jazyku Ruby.

Celkem jsem si za tento volitelný předmět vysloužil 72 bodů, tedy C.

Fyzika

Tento předmět jsem vyloženě nesnášel. A to z jednoho důvodu - s oborem IT to nemělo absolutně nic společného... Čekal jsem, že se tam bude probírat fyzika, ze které by se dalo čerpat např. při programování her. Ale ono houby. Učili jsme se hlavně o elektromagnetismu a to nám bude při programování k čemu? K hovnu. Navíc byl v každým vzorci integrál, aby to bylo ještě více abstraktní a méně pochopitelné...

Půlsemestrálka se mi moc nevyvedla, přestože jsem se na ni učil celý týden. Co jsem slyšel, tak ostatní se neučili skoro vůbec. Byl to test s odpovědmi A-E, takže klasika - sportka. Bohužel jsem nevyhrál, pouze 7 bodů z 20 a řadil jsem se mezi nejhorší.

Semestrálka se psala hned ze začátku zkouškového období. Já ještě neměl hotový projekt ze Skriptovacích jazyků a stejně se mi moc učit nechtělo, tak jsem si řekl, že se jen půjdu podívat na zadání a holt půjdu na opravný termín. Na písemku jsem si navíc zapomněl vzít kalkulačku. A aby toho nebylo málo, jeden z příkladů byl ten, který byl ve skriptech, ale nebyl u něj postup a já za boha nemohl přijít, jak se dostat k výsledku, který byl pod tím napsaný. Pokusil jsem se tam toho napsat co nejvíc, ale věděl jsem, že mi to stejně nemůže dát tolik bodů, abych to udělal. O to víc mě potěšil výsledek. Dostal jsem 25 bodů, což dohromady dávalo 50 bodů, což je minimální počet bodů na E! Ano, byl jsem strašně rád za éčko :-D, protože teď můžu v klidu psát tento článek místo učení na opravku. (Na konec vydávám tento článek až po termínu opravky :D.)

Operační systémy

Docela těžký, ale velmi zajímavý předmět. Jak název předmětu napovídá, byl o střevech operačních systémů, především těch unixových (kvůli otevřeným kódům).

Ze začátku jsme se učili o shellu, který mi z programátorského hlediska přišel dosti podivný. Pak jsme se učili o souborových systémech a jak s nimi OS pracuje, dále o procesech a jak s nimi OS pracuje a nakonec o multiprocesorovém programování na té nejnižší programátorské úrovni. Asi nemá cenu o tom psát nějak podrobněji, protože jsem to sám sotva pobíral...

Ačkoliv byl předmět zajímavý, jak jsem řekl, byl také těžký a celkem jsem si tedy vysloužil pouze 59 bodů, tedy E. No musím se přiznat, že kdybych neodešel z písemky dřív (nechtělo se mi čekat na další vlak), tak to mohlo být D...

Matematická analýza

Hned na první přednášce nám učitelka řekla, že tento předmět nám bude úplně k ničemu. Učili jsme se o limitách, derivacích a integrálech. Jestli tyto slova slyšíte poprvé v životě, tak asi nemá cenu cokoliv dál vysvětlovat... Aspoň že se tu víc počítalo a bylo méně teorie, než v prvním semestru.

Když porovnám, co se učí brácha v osmičce... to je neporovnatelný...

Celkem jsem za tento předmět dostal 74 bodů, takže C.

Jazyk C

Tento předmět jsem si vybral proto, protože jsem ještě v zimě byl strašně nadšenej z C++ a chtěl jsem se o tomto jazyku dozvědět co nejvíc. Skoro celý semestr jsem tento předmět považoval za nejoblíbenější, protože mě zajímal ze všeho nejvíc. To se zlomilo, když jsem se na C++ vykašlal. De facto ze dne na den mě tento předmět přestal zajímat.

Celkem jsem za tento předmět dostal 72 bodů. Z jazyka C jsem dostal známku C :-).

Návrh číslicových obvodů

To byl asi nejlehčí předmět ze všech. Učili jsme se spoustu věcí, které jsem už znal ze střední. Všechno se točilo o elementárních digitálních obvodech jako hradla, aritmetické prvky, (de)multiplexory, kodéry, automaty apod.

V závěru bylo něco málo o jazyku VHDL, ve kterém se programuje hardware a o školním FITKitu, pro který jsme programovali semestrální projekt, ve kterém se programoval primitivní automat. Nejtěžší na tomto projektu bylo nakreslit diagram přechodů. Ačkoliv byl ten automat primitivní, i tak byl diagram docela složitý. Prostě podle mě kreslit si nějaký diagramy při programování je nesmysl... vždyť je to složitější, než vlastní kód...

Celkem jsem za tento předmět dostal 82 bodů, tedy B.

Závěr

Z tohoto školního roku jsem měl nejlepší pocit za celou svou školní kariéru. Konečně se učíme převážně o zajímavých věcech, které by se mohly i hodit. Naučil jsem se spoustu nových věcí o tom, jak to v počítači funguje a díky tomu mám lepší představu, co se za jednotlivými příkazy v programovacích jazycích skrývá. Pokud nepočítám první třídu, ve které mě naučili tři důležité věci - číst, psát a počítat, tak tento rok mi dal nejvíc. Jsem rád, že už se nebudu muset nikdy vrátit na nudnou (co se učení týče) základku nebo střední.

Ale samozřejmě se u mě nic nemění na tom, že prázdniny jsou lepší, než škola. Takže super, že už je konečně volno! Ale musím říct, že opět se trochu do školy těším, protože se nemohu dočkat, co nového se naučím. Tento pocit jsem poprvé poznal tento školní rok a je pro mě nový...

Hodnocení

Celkové hodnocení
3 hlasy
Vaše hodnocení
Vyberte počet hvězdiček

Komentáře

Jméno:
Předmět:
Komentář:
  :):-|:P:D;):(8)[evil][arrow][idea][?][!]
Kontrola:
Žádné komentáře.
© 2011 - 2017 SuperMartas a Tomáš Hypeš