23. prosince 2011 15:12

12. díl - Meta značky

Nyní již znáte spoustu značek jazyka HTML a pomocí rámů dokážete vytvořit jednoduché graficky nenáročné stránky. Dnes si ukážeme tzv. meta značky. Nebudete je většinou moc potřebovat, ale je dobré o nich vědět.

Meta značky <meta>

Meta značka je nepárová a zapisuje se do hlavičky stránky (značka <head> v šabloně stránky - viz. 1. díl). Tato značka nastavuje vlastnosti stránce, případně jak má prohlížeč stránku zobrazit.

Kódování stránky

U každé stránky je vhodné definovat kódování, ve kterém byla vytvořena. Kódování je sada znaků. Anglická sada znaků neobsahuje české znaky s diakritikou, proto je nutné použít jinou sadu znaků, která české znaky obsahuje. Nejlepším řešením je znaková sada UTF-8, která obsahuje přes 200 tisíc znaků, takže by případný překlad stránky do cizích jazyků neměl být žádný problém. Nevýhodou této sady je, že znaky, které neobsahuje anglická abeceda, mají dva bity místo jednoho, proto bude mít stránka větší velikost.

Když kódování nedefinujete, prohlížeč si ho ve většině případů zvolí sám a se zobrazením českých znaků není problém. Ale i přesto byste měli kódování definovat vy, protože některé prohlížeče nebo vyhledávače s ním mohou mít problém.

Meta značku kódování jsme si uvedli již v prvním díle, byla to tato:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1250">

Touto značkou nastavíte stránce kódování windows-1250. Jestli chcete mít stránku v UTF-8, změňte tuto část.

Pozor! Když stránce nastavíte nějaké kódování, tak v něm musí být opravdu uložena. V PSPadu můžete kódování změnit, když kliknete na Formát a pod třetím oddělovačem vyberete kódování.

Autor

Další meta značka definuje autora stránky:

<meta name="author" content="Tomáš Hypeš">

Tato značka je asi opravdu k ničemu, ale já ji dávám do každé stránky.

Jazyk

Pro definování jazyka, ve kterém je stránka napsána, můžete použít tuto meta značku:

<meta http-equiv="Content-language" content="cs">

Klíčová slova

Klíčová slova slouží pro vyhledávače, aby věděli, o čem stránka je. Bohužel dnes je většina vyhledávačů ignoruje. Klíčová slova se definují takto:

<meta name="keywords" content="postel,matrace,polštář,deka">

Popisek

Popisek také slouží pro vyhledávače. Některé je zobrazují ve výsledcích. Např. Google ho zobrazí, pokud se v něm nachází hledané slovo. Popisek definujete následovně:

<meta name="description" content="Na této stránce naleznete vše o postelích">

Indexování

Také můžete vyhledávačům zakázat indexování vaší stránky - nebude se zobrazovat ve výsledcích hledání. Meta značka vypadá takto:

<meta name="robots" content="noindex,follow">

index / noindex - Indexování stránky

follow / nofollow - Sledování odkazů - pokud bude povoleno, vyhledávač bude sledovat odkazy a daným stránkám se zvýší šance na lepší pozici ve výsledcích hledání.

Přesměrování

A na závěr to nejlepší - přesměrování. Tato meta značka slouží k přesměrování návštěvníka na jinou stránku - po uplynutí určitého času se mu otevře jiná stránka. Meta značka vypadá takto:

<meta http-equiv="refresh" content="7;URL=http://blogeri.vicko.cz/">

Tato značka návštěvníka přesměruje po 7 sekundách na úvodní stránku Blogerů.

Hodnocení

Celkové hodnocení
8 hlasů
Vaše hodnocení
Vyberte počet hvězdiček

Komentáře

Jméno:
Předmět:
Komentář:
  :):-|:P:D;):(8)[evil][arrow][idea][?][!]
Kontrola:

26.12.2011 22:05:44 Re: META značky

Ja zase 1 alebo 2 (v prípade presmerovania). :)

benko
1
3

23.12.2011 17:25:09 META značky

Já u webů používám cca 10 META značek :D.

Grelek
4
2
© 2011 - 2017 SuperMartas a Tomáš Hypeš