30. prosince 2016 18:16

Víčkova tvorba převážně z roku 2016

Už hodně dlouho jsem nenapsal žádný článek o mé programové tvorbě. Tímto článkem bych tedy rád překlenul to období temna, které v mých článcích nastalo.

NewCMS

V tomto roce, a vlastně i druhé polovině předchozího, jsem se věnoval především placenému programování. Ale možná bych to mohl částečně zahrnout i do programování pro sebe, protože jsem si konečně našel něco, co mě baví tvořit a zároveň mi to vydělá i nějaký ten peníz. Sice to není ani tolik, aby mi to pokrylo náklady na studium, ale lepší, než drátem do oka. A nejlepší na tom je, že časem se z toho stane převážně pasivní příjem.

Jedná se o CMS (česky redakční systém), což je systém pro webové stránky včetně administrace, kterou by měli být schopni ovládat i laici - lidé, kteří umí počítač ovládat pouze jako uživatelé. Název toho mého je NewCMS. Název jsem z počátku zvolil jako dočasný (new jako nový), ale ke změně už tak nějak nedošlo.

Na vývoji jsem začal pracovat někdy na přelomu května a června 2015. Původní plán byl dokončit první produkční verzi na podzim téhož roku. Ale jak to tak bývá, prvotní odhady se nikdy nedodrží, u mě to nebylo jiné. Občas do toho prostě něco přijde, jako mě do toho v červenci přišla brigáda. Sice jsem pracoval jen 8 hodin denně, 5 dní v týdnu, ale bylo léto a jestli si to léto pamatujete, tak víte, že bylo nadprůměrně teplo. Navíc se nám zdálo, že když už se nad ČR objevil nějaký mrak, tak nám se prostě vyhnul. Takže si asi dokážete představit, jak se mi chtělo sedět u počítače a programovat. Ale abych se jen nevymlouval na vnější vlivy - i kdyby celé léto pršelo a já neměl nic jiného na práci, tak nevěřím, že bych to do podzimu stihl. Ono je hodně těžké na začátku říct, jak dlouho to bude trvat udělat, protože si člověk ještě pořádně neuvědomuje, co všechno je přesně potřeba udělat, co za problémy může vzniknout, jak přesně na tom bude v průběhu vývoje s časem apod.

TODO list k první verzi jsem splnil o tři čtvrtě roku později - v létě 2016. Finální verzi 1.0 jsem vydal 16. října. Ale ta byla nasazena pouze na webu pro mou kamarádku: povidky.sestnact.cz. Na prvním oficiálním webu (stránky obce Bratčice) byla nasazena až verze 1.1 dne 18. listopadu, která je stále ještě ve fázi beta, protože tam stále doplňuji funkce.

Bratčice.cz

Co se týče Bratčic - a vlastně i dalších webů, které na tomto systému poběží, moc mé práce jako návštěvníci neuvidíte, protože design ani obsah nepochází ode mě. Design jsem pouze kódoval. Ode mě pochází systém, který běží po tím - vytahování dat z databáze a podle těchto dat sestavování stránky. Vy, kteří alespoň trochu rozumíte tvorbě webu z programátorského hlediska, tušíte, o čem mluvím. Nejvíce práce mi zabrala administrace, do které mají přístup pouze lidé oprávněni upravovat daný web. CMS jsem se snažil a stále snažím (vývoj stále pokračuje) dělat poctivě - to mimo jiné znamená, že téměř všechno lze z administrace nastavit.

Jak říkám, vývoj ještě stále pokračuje a chvíli ještě bude - v TODO listu ještě pár funkcí, které jsou potřeba udělat, mám. A také jsem si do TODO listu přidal pár svých nápadů - jak říkám, programování tohoto mě opravdu baví - a to dokonce víc, než projekty do školy. Navíc bych později rád tento systém nasadil i na některých svých webech. Ale to je zatím vize budoucnosti - přednost mají samozřejmě weby, které si za ten systém platí.

A ještě poznámka na závěr: Tento systém je určen pouze pro vybrané weby, nebude nikde na internetu dostupný ke stažení - tedy si ho bohužel nebudete moci vyzkoušet.

Víččí

Často se mi stává, že když mám hodně práce s projekty, navíc bych měl ještě pracovat na placeném programování... tak si prostě něco vymyslím a dělám úplně něco jiného. A to se mi také stalo loni na podzim. Už ani vlastně nevím, jak mě to napadlo - dostal jsem chuť si naprogramovat vlastního mluvčího - tedy program, do kterého se zadá text a počítač ho řekne. Můžete to znát např. z Google Překladače, nebo jestli jste např. někdy slyšeli o Stevenovi Hawkingovi. Můj program jsem nazval Víččí (spojení slov Víčko a mluvčí, čte se to Víč-čí - jo, je to hrozné slovo). Princip spočívá v tom, že jsem namluvil jednotlivé slabiky (bavit mě to přestalo někdy, když jsem jich měl okolo 1500). Program pak vezme text, pokusí se v něm identifikovat jednotlivé slabiky (pokusí proto, že to funguje jen u původních českých slov - čte to tak, jak se to slovo píše, plus je tam česká spodoba znělosti), no a pak jednoduše za sebou přehraje nahrávky jednotlivých slabik. Jelikož je každé slovo poskládáno ze slabik, které na sebe nenavazují, tak je výsledek příšerný. Ale o dost lepší, než kdyby se to skládalo pouze z písmen.

Víččí

Program nebudu zveřejňovat. Je to jenom moje blbůstka do šuplíku. Je to opravdu hrozný a myslím, že bude dobře, když se to na internet nedostane.

Snakes

Na této hře jsem dělal začátkem tohoto léta. Jde o rozšíření klasické hry Snake pro více hráčů. A nejen to - navíc se hadi mohou pohybovat libovolnými směry, ne jen nahoru, dolů a do stran. S pohybem hada jsem si vyhrál nejvíc, protože to už není šňůra pixelů, jako za dřevních dob počítačů, ale had vypadá opravdu jako had, což mimo jiné znamená, že není po celé své délce stejně široký. A když se ještě může kroutit libovolnými směry, výpočet tvaru jeho těla není zrovna triviální. A také umí vyplazovat jazyk - to není programátorsky nijak zajímavé, ale líbí se mi to.

Snakes

Herní svět je velký (ne jen viditelná obrazovka) a jsou po něm rozesety spousty kousků potravy, které se časem znovu objevují. Každý kousek je jinak velký a úměrně podle své velikosti prodlužuje hada - to určitě dobře znáte z klasické verze.

Tuhle hru jsem programoval hlavně proto, abychom ji mohli hrát s kamarády. Plánoval jsem i hru po síti, ale prioritou pro mě byla hra více hráčů na jednom počítači. Proto je herní okno rozděleno na několik obrazovek (podle počtu hráčů) a had každého hráče se ovládá jiným způsobem. Hráč může hada ovládat buď myší, nebo klávesnicí. Měl jsem v plánu i podporu gamepadu, ale k tomu jsem se nedostal.

Snakes - okno hry

Pracovat na této hře jsem přestal ze dvou důvodů. Prvním bylo NewCMS - tím, že jsem dělal na Snakes, stála práce na placeným programování. A druhý byl, že mě to tak nějak přestalo bavit. To proto, že ještě neumím pořádně WPF, konkrétně závislosti. Chtěl jsem to udělat pořádně, ale zároveň se mi to nechtělo doučovat... Takže výsledek toho byl, že práce zůstala rozdělaná. Možná se k tomu někdy vrátím a dokončím to - ale to už jsem si říkal tolikrát a opravdu jsem to splnil jen výjimečně.

Ano, u této hry jsem se hodně inspiroval hrou slither.io.

Kolotoč

A na závěr bych zmínil hru, kterou jsem dělal už loňské léto, a to opravdu čistě jen proto, abychom ji hráli s kamarády - nikdy jsem ji neplánoval a neplánuji dát na internet. Je to hra Kolotoč, která u nás běžela v TV na přelomu tisíciletí.

Ve zkratce jde o to, že si soutěžící vytočí hodnotu na kole štěstí, následně hádá písmenko ve větě (na začátku jsou všechny písmenka skryta a cílem je jako první uhádnout celou větu - je to něco jako hra Šibenice) a hodnota, kterou si vytočil, se vynásobí počtem výskytu hádaného písmenka, a přičte se mu jako body.

Kolotoč

Jedná se o dvě samostatné HTML stránky. V první se nachází náhodně vygenerované kolo štěstí, ve kterém jsou mimo různých hodnot i jackpot a bankrot.

Kolotoč - věta

Ve druhé se nachází věta k vyplnění. Jednotlivé věty jsem zkopíroval z nějakého webu (už nevím, z jakého). Je jich přes 200, takže jsem si je při kopírování nebyl schopen zapamatovat a tudíž se i já mohu účastnit hry. Pro počítání bodů jsem nic naprogramovaného neměl, ty jsme si počítali na papíře.

Závěr

Dnes jsem vám představil 4 projekty, na kterých jsem za poslední rok a půl pracoval. Je mi líto, že ani jeden si nemůžete vyzkoušet. Věřím, že se to v následujícím roce zlepší a alespoň něco malého přidám na svůj web, aby jste si to mohli sami vyzkoušet.

Hodnocení

Celkové hodnocení
3 hlasy
Vaše hodnocení
Vyberte počet hvězdiček

Komentáře

Jméno:
Předmět:
Komentář:
  :):-|:P:D;):(8)[evil][arrow][idea][?][!]
Kontrola:

30.12.2016 23:36:15 Programování

Super tvorba :-)

Ondřej
0
0
© 2011 - 2017 SuperMartas a Tomáš Hypeš