5. dubna 2014 19:47

SuperMartasův březen 2014

Jaký byl březen 2014 pro vás?
3/50%Dobrý
6Hlasovalo

Ačkoliv jsem tento článek chtěl opět začít tím, jak ten čas letí, dnes to neudělám. Březen totiž utíkal strašně pomalu. Asi proto, že jsem se strašně moc těšil na duben, až konečně budu moct do školy jezdit na motorce - skútru. Ale březen už je za námi a jsem velmi rád, že vás mohu přivítat u dalšího článku o shrnutí celého měsíce.

V tomto měsíci se udála spousta klíčových událostí, díky kterým jsem o dost šťastnější. Byly zde i události v mém osobním životě, na které bych nejraději zapomněl, ale ty zde nechci rozebírat a jsem rád, že už jsou za mnou. Pojďme se tedy podívat, co se tak klíčového stalo.

Má tvorba

Mám pro vás skvělou zprávu. Začal jsem znovu pracovat na svých projektech. Ne že by mě placené programování nebavilo, ale přece jen jsem radši, když mohu vyvíjet své vlastní aplikace. S placeným programováním ovšem nekončím, svým projektům se věnuji pouze o víkendech a přes týden stále pracuji na placeném programování.

Původně jsem se chtěl pořádně naučit C++ a začít pracovat na RSS čtečce, ale nakonec pracuji na úplně něčem jiném. Projekt, který mi tyto plány přerušil, jsem nazval Typewriter.

Typewriter
Ikonka programu Typewriter

Nápad na to, proč bych měl vůbec něco takového vyvíjet, přišel z čista jasna, když jsme se jednoho dne strašně nudili v hodině PIK (psaní deseti prsti). Učitelka pořád vyhrožovala, že si zkontroluje, jestli máme všechny zadané lekce napsané a já měl v tu dobu strašnou chuť něco naprogramovat. Náhle mi to v hlavě docvaklo: "Existují přece softwarové klávesnice! Kdybych toho využil, mohl bych naprogramovat prográmek, který by psal za mě!" A tak se zrodil nápad na Typewriter. Později mi také došlo, že tenhle prográmek by mohl pomoct i mým spolužákům a vlastně i všem prvákům, co mají povinně předmět PIK (na naší škole jsou to všichni). Jednička téměř bez práce a jen za pár korun...

Hned o víkendu jsem se vrhl do programování. C++, resp. WinApi, ještě neumím, takže jsem začal program vyvíjet v C# a WPF. Ale hned první den se naskytl jeden obrovský problém - psaní mi nechtělo fungovat v programu ATF, což je právě ten program, ve kterém se učíme psát všemi deseti prsty. Byl jsem z toho docela nešťastný, hledal jsem řešení, zkoušel nativní funkce z WinApi, ale pořád se mi nedařilo zprovoznit psaní právě pro ATF. Byl jsem už bezradný, tak jsem si řekl, že to udělám alespoň pro použití s ostatními programy.

Následující týden jsem si řekl, že Typewriter vyzkouším na Windows 7, jestli tam nebude třeba fungovat. A ono to fungovalo! Byl jsem z toho opravdu nadšený a dostal zase chuť do vývoje. Nakonec jsem zjistil, že psaní nefunguje jen v případě, že program spustím přímo z Visual Studia. To ovšem vůbec nevadí, z Visual Studia spouštím Typewriter pouze já...

V současné době podporuje Typewriter mimo klasických kláves také klávesy speciální, například Backspace, Escape, Enter, klávesy F1 - F16 apod. Ty se jednoduše uzavřou do znaků procent. Dále umí používat klávesové zkratky, které se stejně jako speciální znaky uzavřou do znaků procent a jednotlivé klávesy se oddělí znakem plus. V poslední vývojové verzi jsem také přidal globální klávesové zkratky, které fungují, i když není program zrovna v popředí. Plánuji ještě spoustu funkcí, ku příkladu opakování textu několikrát po sobě nebo po určitou časovou dobu, opakování klávesy nebo klávesové zkratky a spoustu dalších věcí.

Rozhraní Typewriteru

Ti pozornější z vás si na obrázku určitě všimli, že ač mám Windows 8, program obsahuje menu a tlačítka ještě z dob Windows 7. Je tomu tak proto, protože program vyvíjím v .NET Frameworku ve verzi 3.5, která je obsažena ve Windows 7 již při instalaci systému.

Typewriter píše do ATF

Tento obrázek ukazuje použití Typewritera v akci - přímo v programu ATF. Můžete si všimnout, že jsem zadal frekvenci 6000 znaků za minutu, ale program ukázal hodnotu 3531 úhozu za minutu. To je způsobeno tím, že je to už opravdu obrovská rychlost a procesor má co dělat, aby vůbec stíhal všechno obsluhovat. Musí obsloužit právě to psaní kláves, pak se taky postarat o zaznamenání kláves cílovým programem, který musí klávesy také nějak zpracovat, graficky zobrazit, atd. Je toho spousta, a proto nelze zaručit, že zadaná hodnota bude opravdu odpovídat skutečnosti. Při menších hodnotách se však cílová frekvence velmi blíží zadané hodnotě.

Ještě by se slušelo poznamenat, že počet úhozů za minutu není to samé, jako počet znaků za minutu. Rozdíl mezi úhozy a znaky je ten, že za úhozy se počítá i zmáčknutí klávesy, která znak nenapíše. Například zmáčknutí klávesy Shift se počítá také jako úhoz, ale už ne jako znak.

Pro nevěřící Tomáše (tím nemyslím tebe, Víčko :D) bych chtěl pouze říci, že světový rekord v psaní deseti prsty člověkem je cca. 955 úhozů za minutu a to ještě navíc s použitím rychlopisných zkratkových systémů, viz Wikipedie nebo článek na webu Novinky.cz.

Typewriter nejspíš nebudu ani po dokončení zveřejňovat. Jestli bude mít u prváků úspěch, zveřejním ho až dokončím školu a nebudu mít zájemce, kteří by byly ochotni si za program nějakou tu malou částku připlatit.

To by bylo k Typewriteru asi vše, nyní se přesuňme k poslednímu tématu tohoto článku a to sice projektu Ball, o kterém jste si mohli přečíst v mém předchozím článku - SuperMartasově únoru 2014.

Projekt Ball

Možná vás zklamu, ale s tímto projektem jsem příliš nepohnul, napsal jsem si pouze třídy pro barevný přechod podle hodnoty (podobnou věc můžete vidět třeba na mém webupřehledu hodnocení) a úspěšně je aplikoval. Času jsem příliš neměl kvůli obrovské spoustě písemek, které chrlili učitelé jednu za druhou, a taky jsem na to neměl ani moc náladu.

Závěr

Po březnu to vypadá, že se vracím ve vývoji vlastních aplikací do starých dobrých kolejí, i když je to jen o víkendu. Doufám, že se nic zásadního nestane, abych musel tento stav přerušit, protože mi docela vyhovuje a konečně mám taky čas na vlastní projekty.

Pro dnešní článek by to tedy už mohlo stačit. Ačkoliv jsem toho měl v plánu napsat více, zjišťuji, že článek už je docela dlouhý a někteří čtenáři by u něj nemuseli vydržet. Tak snad v příštím článku. Proto se s vámi loučím a přeji krásný zbytek dne.

Hodnocení

Celkové hodnocení
3 hlasy
Vaše hodnocení
Vyberte počet hvězdiček

Komentáře

Jméno:
Předmět:
Komentář:
  :):-|:P:D;):(8)[evil][arrow][idea][?][!]
Kontrola:
Žádné komentáře.
© 2011 - 2024 SuperMartas a Tomáš Hypeš